حکمت198نهج البلاغه

 

حکمت 198ضرورت حکومت (اعتقادى، سیاسى)

 

وَ قَالَ [علیه السلام] لَمَّا سَمِعَ قَوْلَ الْخَوَارِجِ لَا حُکْمَ إِلَّالِلَّهِ کَلِمَةُ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ .

و درود خدا بر او،  (وقتى شنید که خوارج مى گویند حکومت فقط از آنِخداست.)فرمود :سخن حقّى است که از آن اراده باطل دارند.

 

 به نقل از : www.aviny.com         التماس دعا

چه بسیار پیش آمده است که افرادی سخنان خداوند متعال و یا پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام را با رأی و نظر خود توجیه و تفسیر کرده اند(چه با غرض و چه بدون آن؛از روی جهل و نادانی)و هم باعث انحراف خود شده اند و هم دیگران را از راه حق منحرف کرده اند.

بله حکومت از آن خداست،ولی این به چه معناست؟یعنی همه ی کارها و امورات فردی و اجتماعی برای خدا و در راستای رضای او و طبق دستورات او انجام گیرد،به گونه ای که انسان واضحا ببیند که فقط خداوند فرمانروایی می کند و همه تحت حکومت و سلطه ی آشکار او هستند(در باطن به صورت تکوینی چنین است،ولی باید به صورت ظاهری و مختارانه هم ،چنین شود.)،اگر حاکم یک جامعه ظلم ننماید و دستورات الهی را بی کم و کاست بر مردم آن جامعه اجرا کند، در آن صورت است که حکومت خدا در آن جامعه بر پا شده است؛  لَا حُکْمَ إِلَّالِلَّهِبه این معنی نیست که چون حکومت فقط از آن خداست پس مردم یک جامعه نباید ولی وسرپرست داشته باشند،بلکه اصلا به خاطر فرمان حضرت حق،که فرمود:(انّما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنو الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة  و هم راکعون:55مائده)جامعه باید ولی داشته باشد،حتی خدا در این آیه نشانه های ولی را هم ذکر می کند،خداوند که بدون واسطه ای از جنس مخلوقاتش بر آنها حکومت نمی کند.اصلا مگر می شود که جامعه ای بدون یک راهبر بتواند بر مشکلاتش فائق آید؟خداوند با توجه به شرایط یک جامعه و بر طبق حکمت و عدالت خود،یک پیشوای جبار و یا عادل بر آنها می گمارد،و البته به آنها درک و فهم حقیقت و قدرت بر کنار کردن آن حاکم جبار  و یا حفظ آن حاکم عادل را بر طبق رحمت خود به مردم جوامع می دهد(هر چند ممکن است بیداری جوامع و قدرت یافتن آنها سالها طول بکشد)برای مثال علی ابن ابی طالب سالها خانه نشین بود تا این که مردم از حکمومت برخی ظلم پیشگان و جباران به ستوه آمدند و گرد علی(ع) حلقه زدند.

در هر حال برقراری حکومت خداوند به دست یکی از مخلوقات صورت می گیرد که واسطه ی حکومت خدا بر مردم است،و این برطبق حکمت و عدل خدا صورت می گیرد که تلاش و شعور مردم هم در آن دخیل است که مثلا عثمان حکموت کند یا علی.

 

/ 0 نظر / 12 بازدید