حکمت202نهج البلاغه

حکمت 202واقع نگرى در مسائل سیاسى(سیاسى)

وَ قَالَ [علیه السلام] وَ قَدْ قَالَ لَهُ طَلْحَةُ وَ الزُّبَیْرُنُبَایِعُکَ عَلَى أَنَّا شُرَکَاؤُکَ فِى هَذَا الْأَمْرِ لَا وَ لَکِنَّکُمَاشَرِیکَانِ فِى الْقُوَّةِ وَ الِاسْتِعَانَةِ وَ عَوْنَانِ عَلَى الْعَجْزِ وَالْأَوَدِ .

و درود خدا بر او ، فرمود : (طلحه و زبیر خدمت امام آمدند و گفتند با تو بیعتکردیم که ما در حکومت شریک تو باشیم ، فرمود)
نه هرگز! بلکه شما در نیرو بخشیدن، و یارى خواستن شرکت دارید، و دو یاورید به هنگام ناتوانى و درماندگى در سختىها.

 متن حکمت و ترجمه ی آن به نقل از : www.aviny.com         التماس دعا

این مطلب ولایت امام معصوم را بر جامعه مشخص می کند،حقیقت آن است که ولی معصوم در جامعه می تواند از امت خود یاری بخواهد و به آن ها یاری بدهد و در کارها بنابر نص صریح قرآن و سیره ی پیامبر اکرم و حضرت علی علیهما السلام با آن ها مشورت کند(مثل مشورت های پیامبر در زمان جنگ ها که نمونه ی بارزش ،جنگ خندق و پیروی از نظ سلمان فارسی (ع) است).

ولیکن حق تصمیم گیری در مسائل حکومت با امام معصوم است و احدی حق غصب این امر الهی را ندارد.

امام معصوم به واسطه ی عصمت خود از خطا و گناه،راه صحیح را برای اداره و در مسیر تعالی و پیشرفت جامعه تشخیص می دهد،که البته در این راه از نظرات دیگران هم استفاده می شود،ولی عقلانی است که تصمیم گیری نهایی با شخصی مصون از خطا و گناه و هوی و هوس باشد تا جامعه با چاه ضلالت فرو نرود.  

ولی توجه به این امر ضروری است که هر چند کسی بسیار دانا و مصون از اشتباه باشد،بنابر مضمون کلامی دیگر از علی علیه السلام،تا او را فرمان نبرند،قادر به رسیدن به اهداف والا نخواهد بود و نمی تواند جامعه را به ترقی و تکامل برساند،پس حتی امام معصوم هم بنابر قوانین الهی در مسیر حکومت،نیازمند پشتیبانی و حمایت امت خود می باشد.(فابل توجه برخی افراد که امروزه چنین مسائلی را مطرح می کنند.)

/ 0 نظر / 10 بازدید